Provorm

Samyang 85mm 1.4
2x Godox TT600
Nikon 14-24mm 2.8
Nikon SB-800 Speedlight
Nikon 24-70mm 2.8
Nikon D750
Laowa 15mm F/4 macro
Peleng 3.5 Fisheye Lens

WELKOM IN HET FLITSHUIS Ben jij klaar voor de rondleiding door het Flitshuis? In deze rondleiding neem ik je mee langs alle kamers van het Flitshuis. Vanaf de fundering tot op het dak en alle kamers zijn vrij toegankelijk. Kom binnen! In deze rondleiding laat ik je zien wat het Flitshuis is en hoe het je kan helpen tot betere fotoresultaten te komen met behulp van een reportageflitser. Om mijzelf nu een flits-fluisteraar te noemen gaat wellicht wat ver. Maar toch, ik heb met behulp van het Flitshuis al veel fotografen van hun flitsangst afgeholpen. Maar eerst stel ik mij graag even aan jullie voor. Mijn naam is Johan Huizing, portretfotograaf uit Amersfoort. Getrouwd en trotse vader van drie kinderen. Ik ben een grote fan van de reportageflitser. Nu kennen we in de fotografie in grote lijnen twee soorten flitsers: flitsers voor in de studio en de zogenaamde reportageflitser. Deze rondleiding door het Flitshuis gaat enkel over de reportageflitser. Daarom noem ik vanaf hier de reportageflitser gewoon flitser. Ik flits alles. Je kunt wel zeggen dat in 99 procent van mijn foto’s is geflitst. “En die ene procent dan?”, vragen jullie je wellicht af. Het flauw om te zeggen maar, bij die ene procent weigerde mijn flitser af te gaan. Fotograferen zonder vind ik een lastige opgave. De flitser is voor mij een stukje houvast geworden, een zekerheid waar ik volledig op kan vertrouwen. Het is namelijk steeds de omgeving die verandert, niet het flitslicht. Het flitslicht is in de manuele stand steeds hetzelfde. Een betrouwbare en constante factor. De liefde voor de flitser is het gevolg van een flitsopdracht van de fotoacademie. Hierbij moest een strandportret in de stijl van Rineke Dijkstra worden gemaakt. In de beschrijving van de opdracht stond dat de bewolkte achtergrond één stop moest worden onderbelicht. “Help, kan dat? Kan ik de achtergrond donkerder maken zonder dat dit van invloed is op het flitslicht?” Na vele opstellingen en testsessies werd het mij duidelijk. Conclusie: ik maakte eigenlijk twee foto’s tegelijkertijd! Je maakt in één keer een foto met het licht van de omgeving en een foto van het onderwerp belicht, met het flitslicht. Deze twee foto’s liggen dan als het ware op elkaar. Zoek de foto met onze drie kinderen op het strand van Omaha Beach in Normandië. (Omaha Beach) Hier heb ik de techniek gebruikt zoals Rineke deze heeft gebruikt voor haar beroemde strandportretten. De achtergrond is nog iets meer onderbelicht dan één stop. Het effect van twee foto’s wordt hierdoor nog sterker. Je gaat je misschien wel afvragen of dit wel werkelijk op het strand was. Het zou net zo goed in een studio gemaakt kunnen zijn. Een beetje zand op de vloer en op de achtergrond een doek met een afbeelding van een zee met wolkendek. Tot zover de entree van het Flitshuis. We zijn over de drempel. Jullie weten nu een beetje wie ik ben en wat mij boeit aan de flitser. Ik heb al een aantal onderwerpen aangesneden waar ik tijdens de rondleiding nog op terug ga komen. Wil je meer lezen over de rondleiding door het Flitshuis, kijk dan op www.flitshuis.nl Groet, Johan Huizing.

Alle rechten voorbehouden
Meer info tonen